5 hardlooptips voor beginners | bereik je doel - Hiphardlopen.nl
SINDS 2010 EEN VERTROUWD ADRES!
GRATIS VERZENDING VANAF € 25,00 verzending via Post NL
NIET GOED? GELD TERUG!
GRATIS INPAKSERVICE Elke bestelling wordt mooi ingepakt
4,9/5Trustpilot
Toegevoegd aan winkelwagen
Bewerk winkelmandje Ga verder met winkelen
5 hardlooptips voor beginners

5 hardlooptips voor beginners

0 reactie minuten lezen

Gestart met hardlopen?

Omdat de sportscholen tijdens de afgelopen corona periode gesloten waren, moest je creatief zijn om actief te blijven. Menigeen is, al dan niet met succes, gestart met hardlopen. Als hardlopen nieuw voor je is, gaan we dat veranderen. Het begin is altijd het moeilijkst, maar met deze tips ben je zo op weg!

 

1. Dwing jezelf in het begin niet te veel

Ik weet het. Het is gemakkelijk om hard van stapel te lopen als je eenmaal begint met hardlopen maar jezelf te hard pushen in het begin kan meer kwaad dan goed veroorzaken.
Breng je lichaam eerst op gang met de oefening. Laat je spieren zich aanpassen aan je nieuwe activiteit. Te hard jezelf pushen in het beging, kan je uitputten. Om in vorm te komen, moet je het langzaam aan doen en geleidelijk opbouwen, zowel qua aantal runs, lengte als snelheid. Dit is niet alleen belangrijk voor jouw lichaam, maar ook voor jouw geest.

2. Zoek een hardloop beginnersprogramma of beginners schema

Consistentie is de sleutel als het gaat om hardlopen en om 5 km of 10 km te kunnen rennen heb je een plan nodig. Te veel hardlopen en je, in het begin, niet aan een plan houden, kan blessures veroorzaken. Een hardloperblessure kan je weken kosten voordat je weer kunt rennen. Dus houdt je vast aan je plan!

Er zijn honderden - zo niet duizenden - hardloopprogramma's voor beginners die er zijn. Google is je vriend en met een beetje onderzoek zal je iets vinden dat precies bij je past. Kom je er niet uit, dan is Start to run met Evy misschien iets voor jou?

 

Veel slimme horloges met een app bieden verschillende trainingsschema's aan. Mijn Garmin-horloge heeft zoiets als "Garmin Coach". Hier wordt een aangepast schema aangeboden voor jouw doel op basis van jouw fitnessniveau en het aantal dagen dat u wilt hardlopen. Het programma strekt zich uit over weken waarmee je uiteindelijk jouw doel zal bereiken.

3. Schakel de automatische piloot uit

Tijdens het hardlopen is het gemakkelijk om in de zogenaamde "autopilot-modus" te vallen. Dit is waar je jezelf niet uitdaagt met tempo of het variëren met terrein. Altijd in hetzelfde tempo rennen geeft je geen vooruitgang, noch hardlopen op hetzelfde type terrein. Afwisselen hardlopen in bijv. het bos, een loopband en op asfalt, dus variatie, is goed voor lichaam en geest!

4. Ben niet bang om pauzes te nemen tijdens het hardlopen

Veel mensen denken dat als je onderweg een pauze neemt, je de training is verpest. Dat is echter niet waar. Je belangrijkste focus als beginner, is dat je rent, niet je snelheid. Dat komt later wel, als je met jezelf de strijd aan kunt gaan.

5. Vergeet nooit een hardloop succes

Wat is een succes, vraagt jij je af? Je gaat hardlopen, je houdt je aan je schema, bent buiten in de kou en regen, rent ondanks vermoeidheid of hebt een slechte dag. Dat is succes! Onthoud die dagen en onthoud wat je deed. Onthoud het succes.

Delen
Reacties Bekijk reacties op "5 hardlooptips voor beginners" Laat een reactie achter
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »
Categorieën
NIEUW SHOPPEN MERKEN OUTLET SPORTIEVE CADEAUTIPS VOOR ELKE GELEGENHEID OVER ONS Blog Klantenservice Mijn account