Veilig hardlopen in het donker | zorg dat je opvalt - Hiphardlopen.nl
SINDS 2010 EEN VERTROUWD ADRES
GRATIS VERZENDEN BOVEN €25,-
GROOTSTE ASSORTIMENT HARDLOOPROKJES
GRATIS INPAK SERVICE

Veilig hardlopen in het donker

Veilig hardlopen in het donker

Gezien worden tijdens het hardlopen in het donker is erg belangrijk voor je eigen veiligheid en die van je medeweggebruikers. Hoe zorg jij ervoor dat je goed opvalt als loper in het verkeer?

Loop jij veilig hard in het donker

De dagen worden korter en de wintertijd is alweer ingegaan. Voor veel hardlopers betekent dit hardlopen in het donker. 

Het is belangrijk dat iedereen jou kan zien als jij in het donker aan het hardlopen bent. Daarnaast is het ook prettig dat jij je weg kunt vinden als je buiten de bebouwde kom loopt of bijv. in een bos. 

Hardloopverlichting, ga goed voorbereid op pad

Check voor vertrek of je verlichting het nog goed doet, of je accu opgeladen is of dat je batterijen mogelijk vervangen moeten worden. Halverwege je run er achter komen dat je licht het toch niet doet is niet praktisch en zelfs gevaarlijk.

Hardlopen op goed verlichte plekken

De omgeving waarin je gaat lopen is bepalend voor de hardloopverlichting die je nodig hebt tijdens je training.  Loop je in de stad of dorp en op goed verlichte plekken met veel verkeer, dan kies je voor hardloop verlichting waarmee je goed gezien wordt. Dit hoeft niet persé groot licht te zijn, omdat het pad waar je loopt al goed verlicht is. Met een reflectie hesje, arm verlichting (al dan niet knipperend) kom je al een heel eind.

Hardlopen in het donker buiten de bebouwde kom

Loop je buiten de bebouwde kom, op een onbeschermde route, zorg dan voor een goed reflectie LED vest en zo mogelijk een run light of een hoofdlamp. Loop jij graag midden in de nacht of op de vroege morgen, dan biedt een hoofdlamp een goede lichtbundel en wordt je pad goed verlicht. Zo ga je veilig op pad. 

Je weg verlichten tijdens het hardlopen

Met een run light (deze draag je voor je borst en heeft ook een achterlicht) of een hoofdlamp zie je, naast dat je opvalt, goed wat er om je geen gebeurt en je verlicht de weg voor je. Dit voorkomt dat je struikelt over een opstaande stoeptegel of als je in het bos rent, een boomwortel.

 

8 tips om ook tijdens de komende donkere maanden veilig hard te lopen in het donker.

8 tips voor veilig hardlopen in het donker

  1. Maak zoveel mogelijk gebruik van reflecterend materiaal
    Kies voor je training in het donker bij voorkeur opvallende, felle en reflecterende hardloopkleding! Neem draagbare LED verlichting mee (een reflectievest, LED vest, armbanden met lampjes etc.)

  2. Loop in de tegenstelde richting
    Heeft jou route geen verlichte paden? Loop dan in tegengestelde richting, zodat je het overige verkeer aan ziet komen. Dit maakt het voor jou makkelijker om tijdig te reageren op naderende auto's. 

  3. Kies ervoor om te lopen zonder muziek
    Door het dragen van oortjes (ook als deze draadloos zijn) of een hoofdtelefoon, hoor je het verkeer om je heen niet goed naderen. 
    Kies je er toch voor om met muziek te lopen, kies dan voor een hoofdtelefoon die het omgevingsgeluid niet dempt. Bijvoorbeeld Aftershokz draag je niet in je oren maar er voor, zodat je omgevingsgeluiden nog steeds goed kunt horen. 

  4. Bepaal vooraf je route
    Zo weet je voor vertrek wat je kan verwachten tijdens je training. Advies: loop zoveel mogelijk op verlichte paden en wegen, bij voorkeur voet- of fietspaden. Stem je verlichting af op de route die je gaat lopen. Ga je buiten de bebouwde kom lopen of in het bos; zorg dan naast de verlichting voor je zichtbaarheid in het verkeer, ook voor verlichting dat je pad verlicht.

  5. Loop een voor jou bekende route
    Als je een voor jou bekende route loopt, weet je waar de gevaarlijke kruispunten en oversteekplaatsen zijn, waar oneffenheden zijn. Hiermee voorkom je onnodige blessures en weet je waar je extra moet opletten. 

  6. Laat iemand weten dat je gaat lopen
    Ga jij op een vroege ochtendloop of juist een training op de late avond? Laat iemand, familie of vriend weten dat jij enige tijd onderweg bent voor een hardlooptraining. Sla een trianing op afgelegen plekken op deze tijdstippen even over. Hiermee kan je vervelende situaties voorkomen. 
    Zelf zet ik graag mijn baken van Strava aan zodat mijn partner kan zien waar ik loop.

  7. Neem altijd NAW mee
    Het is belangrijk om enige vorm van identificatie bij je te hebben. In een ernstige situatie is het belangrijk dat men snel kan uitvinden wie jij bent. Een briefje met je gegevens of bijvoorbeeld een ICE-tag. Zelf heb ik een armband (van ICE-tag) met al mijn gegevens en noodnummer erop. Je gegevens opslaan op je smartphone kan natuurlijk ook prima maar die moet je dan wel meenemen.

  8. Loop samen met iemand
    Samen lopen is allereerst gezellig maar het biedt nog een aantal voordelen.
    Een groep lopers valt, door de hoeveelheid verlichting, meer op in het donker dan één hardloper alleen. Daarnaast loop je minder risico dat je lastig gevallen wordt als je met meerdere mensen bent, hardlopen met je hond werkt hier ook goed voor, vergeet in dat geval niet om je hond ook goed te verlichten. 
    Het is niet altijd mogelijk om met iemand samen te lopen. 

Hopelijk heb je hiermee voldoende tips om veilig hard te lopen in het donker. Nieuwe tips zijn altijd welkom. Laat ze in je reactie achter onder deze blog.

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »
SINDS 2010 EEN VERTROUWD ADRES
GRATIS VERZENDEN BOVEN €25,-
GROOTSTE ASSORTIMENT HARDLOOPROKJES
GRATIS INPAK SERVICE