Kan je sporten en hardlopen met fibromyalgie - Hiphardlopen.nl
SINDS 2010 EEN VERTROUWD ADRES
GRATIS VERZENDEN BOVEN €25,-
NIET GOED, GELD TERUG!
GRATIS INPAK SERVICE

Kan je hardlopen of sporten met Fibromyalgie?

Kan je hardlopen of sporten met Fibromyalgie?

Fibromyalgie is een veel voorkomende aandoening (vooral bij vrouwen). Vaak hoor ik om me heen, ik kan niet sporten, ik heb fibromyalgie. Maar is dit wel zo? Kan / mag je niet sporten als je fibromyalgie hebt? We hebben het voor je uitgezocht.

Kan je met fibromyalgie sporten / hardlopen?

Wie mij persoonlijk kent, weet dat ik al jaren fibromyalgie heb. Ik loop sinds een jaar of 7 hard en het helpt mij om de last draaglijk te houden.
Nu is het makkelijk om bovenstaande vraag dus met ja te beantwoorden maar dat lijkt me wat kort door de bocht, misschien ben ik wel een uitzondering op een regel.

Wat wel duidelijk is, is dat bewegen voor mij werkt!

Laten we eerst eens bekijken wat fibromyalgie nou eigenlijk is, hoe je er aan komt en belangrijker nog, hoe je er af komt of hoe je er zo weinig mogelijk hinder van kan hebben in je dagelijkse leven.

 

Wat is fibromyalgie?

Fibromyalgie is een aandoening waarbij je last hebt van chronische (langdurige) pijn in je spieren en bindweefsel. Deze pijn gaat vaak samen met stijfheid, vermoeidheid, slaapstoornissen en stemmingswisselingen. De klachten wisselen vaak en de ene dag heb je meer klachten dan de andere dag.

 

Wat is de oorzaak van fibromyalgie?

De oorzaak is nog onbekend. In de spieren en bindweefsel is geen afwijking te vinden en ook in de rest van je lichaam is geen oorzaak te vinden die de klachten kunnen veroorzaken. Dit alles maakt fibromyalgie lastig om vast te stellen.

 

Kan fibromyalgie genezen?

Er is geen medicatie die fibromyalgie kan genezen. Wat wel helpt om je klachten te verminderen zijn pijnstillers en het afwisselen van beweging en rust.

 

Mag je met fibromyalgie hardlopen of sporten in het algemeen?

Als het afwisselen van beweging en rust je klachten helpt verminderen, dan zou het antwoord op de vraag "mag je hardlopen als je fibromyalgie hebt" ja moeten zijn.
Door regelmatig te sporten krijg je een beter uithoudingsvermogen. Sportte je al veel dan houdt je je uithoudingsvermogen in stand door te blijven sporten. Door te sporten neemt je zelfvertrouwen toe en slaap je waarschijnlijk beter. Door meer te bewegen is de kans groot dat je beter in je vel gaat zitten. Sporten heeft een positieve invloed op fibromyalgie.

Starten met sporten is niet altijd makkelijk. Verandering aanbrengen in je dagelijkse patroon kost tijd en energie. Het is dan ook belangrijk om iets te zoeken dat je leuk vindt en waar je bereid bent tijd in te steken.

In mijn geval was dat hardlopen. Eenmaal gestart met “Start to run” van Evy Gruyaert was er bij mij geen houden meer aan. De langzame opbouw van dit programma paste goed bij mijn lijf. 3 trainingen in een week en dan door naar de volgende stap. Kon mijn lijf het even niet bijbenen nam ik gewoon een weekje extra om door te gaan naar de volgende stap. Heel fijn om te ervaren dat elke nieuwe stap zwaar was maar dat mijn lichaam zich, bij het vorderen van de week (en de volgende trainingen), aan paste aan de intensiteit van de trainingen. Dit deed iets met mijn zelfvertrouwen en met het vertrouwen in mijn lichaam.

 

Kan je hardlopen / sporten als je pijn hebt?

Uit onderzoek is gebleken dat regelmatig bewegen/sporten leidt tot vermindering van je fibromyalgie klachten. Daarnaast heeft sporten effect op je stemming. Wie fibromyalgie heeft is vaak geneigd om juist minder te bewegen, laat staan sporten. Sporten heeft echter geen negatief effect op je pijnklachten, deze worden niet erger. Om je lichaam niet te overbelasten is kennis van je eigen kracht, uithoudingsvermogen en energie echter wel een voorwaarde. Dit is iets dat je proefondervindelijk kan testen door het sporten, in mijn geval hardlopen, rustig op te bouwen.

 

Hoeveel beweging heb je nodig als je fibromyalgie hebt?

De Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen is 30 minuten per dag. Hetzelfde geldt voor iemand die fibromyalgie heeft. 30 minuten bewegen of sporten kan je achter elkaar doen maar je kan er natuurlijk ook voor kiezen om deze 30 minuten op te splitsen in bijvoorbeeld 3x 10 minuten. Hierin kan je van alles doen als je maar beweegt (bijv. rekken en strekken, hardlopen, stevig wandelen, fietsen of tuinieren).

 

Welke sporten kan je doen als je fibromyalgie hebt?

Eigenlijk zijn alle denkbare sporten geschikt voor iemand met fibromyalgie. Ja kan kiezen voor een sport die ja alleen doen en in je eigen omgeving zoals wandelen, fietsen of hardlopen maar je kan ook  voor een teamsport kiezen. In het geval van een teamsport moet je er wel voor waken dat je niet over je eigen grenzen heen gaat.


Hardlopen valt dus zeker onder de mogelijkheden. Heerlijk in de buitenlucht of op een loopband als jij je daar prettiger bij voelt. Belangrijk is dat je opbouwt en luistert naar je lichaam.

 

Spelregels en tips voor hardlopen / sporten met fibromyalgie

Als je onderstaande tips in je achterhoofd houdt, kunnen fibromyalgie en hardlopen / sporten uitstekend samen gaan!

  • Kies een activiteit die je leuk vindt, op deze manier houd je het langer vol
  • Probeer verschillende sporten uit en kom er achter welke sport het beste bij jou en je fysieke mogelijkheden past
  • Bouw het sporten rustig op, hierdoor kan je lichaam wennen aan de inspanning die gevraagd wordt tijdens het sporten
  • Laat je niet tegenhouden en schrik niet van de pijn tijdens het sporten. Na een tijdje zal je merken dat de pijn minder wordt als je spieren beter getraind zijn
  • Leer waar je grenzen liggen en tot hoever je wilt en kunt gaan (deze grenzen leer je te bepalen door ze voorzichtig op te zoeken)
  • Informeer je trainer of trainingspartners over je aandoening zodat zij je in de gaten kunnen houden
  • In geval van twijfel, raadpleeg je huisarts of consulteer een sportarts


Conclusie

Je kan zeker hardlopen / sporten met fibromyalgie. Het is zelfs heel goed voor je, mits je rekening houdt met je lichaam en voldoende rust neemt tussen je sport sessies. Tot op zekere hoogte luisteren naar je lichaam en je vooral niet laten afschrikken door pijn. Uiteindelijk wennen je spieren aan de inspanning en zal je beweeglijkheid beter zijn.

Voor mij zijn hardloopbroeken (of rokjes met short) met compressie heel prettig, ze geven mijn spieren extra steun tijdens het sporten. Lees meer over compressie in onze blog.

Voor mij geldt dit zeker. Ik probeer 3x per week hard te lopen en 1x per week heb ik personal training om ook de andere spiergroepen in mijn lijf soepel te houden. Nee het valt niet altijd mee en soms heb ik echt tijd nodig om mijn stramme spieren in beweging en warm te krijgen maar als ik het niet doe, gaat het gegarandeerd mis met veel pijn, stijfheid en vermoeidheid als gevolg. Ook al gaat het zo tegen mijn gevoel (lees pijn) in, ik ga toch en meestal kom ik met minder pijn en stijfheid thuis.

 

Heb jij fibromyalgie, beweeg je ondanks dat net zo graag als ik én heb je tips? Laat ze dan vooral achter. Daar kunnen we allemaal ons voordeel mee doen.

 


Zijn er vitaminen en mineralen die fibromyalgie kunnen verminderen?

Tijdens mijn onderzoek kwam ik een overzicht tegen van vitaminen en mineralen die een positief effect kunnen hebben op fibromyalgie. Een aantal hiervan was mij al bekend maar er staan een paar bij die ik nog niet kende. Kennis maakt macht, vandaar dat ik ze hier nog even voor je op een rij zet.

  • Vitamine D

    Goed voor de opbouw van botten. Tijdens een studie onder vrouwen met fibromyalgie bleek een aantal vrouwen een tekort te hebben aan vitamine D, na het innemen van vitamine D was snel een positief effect zichtbaar.

  • Magnesium

    Vrouwen met fibromyalgie blijken vaak een tekort te hebben aan Magnesium, dit kan helpen om m.n. fibromyalgie pijn te verlichten.

  • Gaba

    Een tekort aan Gaba zou kunnen leiden tot chronische pijn en vermoeidheid

  • MSM

    Zorgt ervoor dat stoffen makkelijker door ons lichaam worden opgenomen en draagt bij tot verminderde spierpijn na inspanning

  • Boswellia

    Boswellia helpt voor het behoud van goede gewrichtsfuncties en ondersteund de beweeglijkheid van gewrichten.

  • Q10

    Heeft een positief effect op uitputtende vermoeidheid

 

 

 

Bronvermelding:

Fibromyalgie: Wat is dat? • ReumaNederland

Ik heb fibromyalgie en wil gaan sporten / bewegen | Sportzorg

Vrouwen hebben meer last van fibromyalgie dan mannen (en de pijn is vaak ook heftiger) - Ze.be

GABA - SOHF

Boswellia serrata bij artrose en gewrichtspijn (bewegenzonderpijn.com)

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »
SINDS 2010 EEN VERTROUWD ADRES
GRATIS VERZENDEN BOVEN €25,-
NIET GOED, GELD TERUG!
GRATIS INPAK SERVICE