SINDS 2010 EEN VERTROUWD ADRES
GRATIS VERZENDEN BOVEN €25,-
VOOR 16.00 UUR BESTELD, DEZELFDE DAG VERZONDEN!
WINNAAR NEW WEBSHOP AWARDS 2020

Hardlopen (en sporten) als je grieperig bent?

Hardlopen (en sporten) als je grieperig bent?

Je hoofd zit vol snot, je keel is net schuurpapier en je hebt een futloos lijf; reden genoeg om je hardloopschoenen in de hoek te laten staan of om de sportschool te laten voor wat het is en lekker met een dekentje op de bank te kruipen?

Of kan je beter jezelf bijeen rapen en wel gaan trainen? Is bewegen goed voor je weerstand of juist niet? En wanneer mag je écht niet sporten?

En hoe zit het nu, op dit moment met alle Corona maatregelen.
We hebben het voor je uitgezocht en op een rijtje gezet.

 

Hou je weerstand zo hoog mogelijk

In de herfst en winter heb je maar zo een verkoudheid te pakken. Verkoudheids- en griepvirussen zijn erg besmettelijk. Ze verspreiden zich in vochtdruppeltjes door de lucht en via de handen nar nieuwe slachtoffers. Om je zoveel mogelijk tegen virussen te wapenen is het belangrijk om je weerstand op peil te houden. 

Hardlopen (en sporten in het algemeen) kan hierbij helpen; het hebben van een goede conditie en elke dag een half uurtje matig intensief bewegen, verkleint de kans op een verkoudheid of griepje. Daarnaast vermindert  sporten je hoeveelheid stress en zorgt het ervoor dat je beter slaapt, hetgeen ook weer weerstand verhogend werkt.

Mate van inspanning

Het doen van een zware training vergroot juist de kans op een verkoudheid. Extreme inspanning zoals bijvoorbeeld het lopen van een marathon, heel veel of uren achtereen sporten, verlaagt je weerstand tijdelijk.
Ook door afkoeling kan je weerstand afnemen, waardoor je vatbaarder wordt voor virussen. Goed herstellen na een training en zorgen dat je warm blijft, is belangrijk om een griep buiten de deur te houden.

 

Verkoudheid of grieperig

Ben je verkouden of grieperig? Of sporten op dit moment verstandig is, hangt af van wat je precies hebt.
Verkoudheid en griep worden regelmatig onder één noemer gevat maar dit zijn wezenlijk andere kwalen.

Verkoudheid krijg je door besmetting met een van de vele verkoudheidsvirussen. Dit zorgt voor een ontsteking van de slijmvliezen in je neus, bijholtes en keel. Hierdoor krijg je keelpijn, een verstopte neus en je hebt last van veel snot, niezen en hoesten. Je kunt ook hoofdpijn, spierpijn en verhoging van maximaal 38 graden Celsius hebben en je niet echt fit voelen. Na ongeveer een week ben je hier wel weer van hersteld.

Griep krijg je van een gevaarlijker virus, één van de verschillende influenzavirussen, dit geeft ernstiger ziekteverschijnselen.
Meestal krijg je plotseling koorts, boven 38 graden Celsius. Binnen 12 uur kan de koorts oplopen naar 39 graden. je voelt je behoorlijk ziek, hebt koude rillingen, keelpijn, hoofdpijn en spierpijn in je hele lichaam. De koorts en pijn verdwijnen na een dag of drie, vier, maar je kan je nog een paar weken niet helemaal 100% voelen.

 

Sporten met koorts is gevaarlijk

Met een verkoudheid mag je gewoon gaan sporten. Soms gaat je neus daardoor juist open en voel je je weer een stuk beter. De de eerste dagen wel een beetje rustiger aan dan normaal. Heeft je verkoudheid een voorhoofdsholteontsteking of bronchitis tot gevolg, dan is sporten juist NIET aan te raden.

Heb je griep, dan mag niet NIET sporten. Je lijf heeft zoveel mogelijk energie nodig om weer beter te worden, verspil geen kracht aan sporten. Flink bewegen met griep vertraagt je herstel en daarnaast gaan je sportprestaties zeker tegenvallen.

Dat je met bewegen "de koorts eruit zweet" is een fabeltje. Trainen met koorts is zelfs gevaarlijk. Het kan een infectie van de hartspier (myocarditis) veroorzaken die kan leiden tot hartfalen en hartritmestoornissen. 

 

Het sporten weer oppakken na de griep

Als je weer beter bent, hou je het dubbele van het aantal dagen dat je koorts had rust. Na bijvoorbeeld drie dagen koorts, hou je zes dagen rust en mag je deze zes dagen niet sporten!

 

Doe de nek-check

Heb je alleen symptomen boven de nek, zoals een loopneus, een verstopte neus, keelpijn, hoofdpijn en oorpijn? Dan is sporten geen probleem.

Heb je echter ook symptomen onder de nek, zoals hoesten, kortademigheid, koorts en spierpijn? Dan mag je niet sporten.
Gebruik je een hartslagmeter, dan kan deze ook een indicatie geven. Is je hartslag in rust verhoogd, dan is trainen niet aan te raden.

 

Coronavirus (COVID-19)

Het Coronavirus heeft inmiddels wereldwijd toegeslagen en heeft ook ons land in de ban. 
Het Coronavirus is een virus, net zoals een griepvirus dat is. Het COVID-19 behoort tot de familie van SARS en MERS-virus. Corona is Latijn voor "kroon", het virus dankt haar naam aan de vorm die je ziet onder een microscoop.

Koorts is één van de ziekteverschijnselen van het Coronavirus, dus ook hiervoor gelden bovenstaande richtlijnen m.b.t. (vooral niet) sporten en ziek zijn.

Hardlopen en Corona, wat mag wel en wat mag niet?

Je mag buiten hardlopen als je de volgende regels in acht neemt:

  • Houdt voldoende afstand van elkaar, minimaal 1,5 meter maar het liefst meer omdat je als hardloper meer lucht verplaatst.
  • Vermijd plekken waar je veel mensen tegenkomt.
  • Loop bij voorkeur alleen.
  • Loop je met meer personen, 1,5 meter of meer afstand houden. Loop maximaal met 3 personen.
  • Ben je ziek of verkouden, blijf dan binnen!
  • Is iemand van je directe familie ziek of verkouden, blijf dan binnen!
  • Bij twijfel over je gezondheid, blijf dan binnen!
  • Bij voorkeur géén uitputtende en/of lange duurlopen i.v.m. kwetsbaarheid van je immuun systeem.
  • Neem de RIVM maatregelen in acht.

 

Bronnen:
Gezondheidsnet.nl
Dokter.nl
Ik Loop Hard

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »
SINDS 2010 EEN VERTROUWD ADRES
GRATIS VERZENDEN BOVEN €25,-
VOOR 16.00 UUR BESTELD, DEZELFDE DAG VERZONDEN!
WINNAAR NEW WEBSHOP AWARDS 2020