Ga je beter slapen door hardlopen? - Hiphardlopen.nl
SINDS 2010 EEN VERTROUWD ADRES
GRATIS VERZENDEN BOVEN €25,-
GROOTSTE ASSORTIMENT HARDLOOPROKJES
WINNAAR NEW WEBSHOP AWARDS 2020

Ga je beter slapen door hardlopen?

Ga je beter slapen door hardlopen?

Heeft hardlopen (en sporten in het algemeen) effect op je slapen? Ga je juist beter slapen na een hardloopsessie of niet, kan je beter vroeg gaan lopen of juist laat? We zochten het voor je uit.

Positief effect van hardlopen op je slaap

Hardlopen (en sporten in het algemeen) kan een heel positief effect hebben op je slaap. Het tegenstrijdige is dat de vruchten van hardlopen en sporten geplukt worden tijdens herstel. Herstellen doet je lichaam vooral tijdens het slapen.

Tijdens een pittige hardlooptraining ben je jouw lichaam eigenlijk een beetje aan het afbreken. Je lichaam heeft echter de mogelijkheid deze afbreuk (en meer) te herstellen tijdens je slaap.

Veranderingen in je lichaam door hardlopen en de effecten op je slaap

  • Verhoging van je lichaamstemperatuur, hierdoor heb je meer behoefte aan slapen
  • Verhoogde hartslag in rust
  • In de periode dat je wakker bent, maar extra tijdens hardlopen/sport, bouwt zich adenosine op. Dit is een essentieel onderdeel van je slaapcyclus. Aan het eind van de dag heb je normaliter genoeg adenosine verzameld waardoor je hersenactiviteit lager is en je je slaperig begint te voelen. Tijdens de slaap breekt je hersenen adenosine weer af. Heb je hardgelopen, dan heb je meer adenosine waardoor de mate van slaperigheid hoger is.
  • Hardlopen helpt je om de stress (opgebouwd gedurende je dag) te verminderen waardoor je beter kunt slapen

Wanneer slaap je beter? Na een vroege of een late run?

De timing van je hardloopsessie is belangrijk. Onderzoek naar het effect van 's ochtends sporten heeft aangetoond dat een vroege workout het meeste effect heeft op je nachtrust.

Wat als je juist niet kunt slapen na het hardlopen?

Ondanks dat hardlopen goed is voor het slapen, kan het zijn dat jij juist niet kan slapen na een pittige hardlooptraining. Ga je vlak voor het slapen nog sporten of hardlopen, dan kan het zijn dat je lichaam nog te alert en wakker is door het sporten. Als jij hier last van hebt, zorg er dan voor dat er minimaal 3 uur tussen het sporten en het naar bed gaan zit.

Ook na een zware krachtsinspanning, bijv. het lopen van een marathon of een zware wedstrijd, kan het zijn dat je niet kunt slapen, ondanks dat je lijf oververmoeid is. Waarschijnlijk zit je hoofd nog vol zit van alle indrukken van de dag. Je hersenen moeten deze indrukken eerst deels verwerken om zover tot rust te komen dat jij de slaap kan vatten.

 

Conclusie

Dat je beter kunt slapen door hardlopen (of sporten) is een feit maar het is wel afhankelijk van jouw persoonlijke omstandigheden. Mogelijk kan jij juist niet slapen als je te laat bent gaan lopen, of is jouw trainingssessie of wedstrijd te indrukwekkend en zwaar geweest waardoor je hoofd te vol zit. Kwestie van uitproberen wat goed bij jou past.

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »
SINDS 2010 EEN VERTROUWD ADRES
GRATIS VERZENDEN BOVEN €25,-
GROOTSTE ASSORTIMENT HARDLOOPROKJES
WINNAAR NEW WEBSHOP AWARDS 2020