Wat zijn goede yoga poses voor hardlopers | voorkom blessures - Hiphardlopen.nl
SINDS 2010 EEN VERTROUWD ADRES
GRATIS VERZENDEN BOVEN €25,-
GROOTSTE ASSORTIMENT HARDLOOPROKJES
WINNAAR NEW WEBSHOP AWARDS 2020

Goede yoga poses voor hardlopers

Goede yoga poses voor hardlopers

Yoga en hardlopen gaan goed samen, maar welke yoga pose is goed voor na jouw hardloopsessie?

Yoga na je hardloopsessie

Yoga en hardlopen gaan heel goed samen. Yoga zorgt voor sterke en soepele spieren, waardoor je prettiger, beter en vaak ook sneller gaat hardlopen. Steeds meer hardlopers voegen yoga sessies toe aan hun trainingsprogramma.

Onderstaande yoga oefening bevat 6 yoga poses die je helpen om je stijve spieren te ontspannen na een stevige hardlooptraining. Het doen van deze oefeningen na iedere hardloopsessie, helpt je om je spieren sterk en gezond te houden en blessures te voorkomen.

Het is belangrijk om elke oefening 5 ademhalingen lang aan te houden voor beide kanten van je lichaam.

Downward facing dog

De downward facing dog is een goede houding om de achterkant van je benen te strekken, hiermee “verleng” je de bilspieren, je hamstrings en kuiten.
Probeer, zo mogelijk, je hielen in de grond te duwen voor een maximaal effect.

Reverse warior

De reverse warior is een yoga pose die je helpt om een sterke basis in je benen te vormen. Deze houding zorgt ook voor het extra strekken van je zij- en bovenlichaam en de schuine buikspieren.

Runner’s lunge

Met de runner’s lunge strek je de heupspieren. Het verwaarlozen van je heupspieren kan leiden tot lage rugpijn. Een belangrijke pose om na elke hardloopsessie te doen.

Standing single leg forward bend

Bij de standing single leg forward bend strek je de hamstrings. Na een intensieve hardlooptraining is het belangrijk, deze vaak stijve spieren, extra te strekken.

Bow Pose

De Bow Pose is een oefening waarbij je de rug meer flexibel maakt. Een flexibele en sterke rug is van groot belang voor een goede hardloophouding en het goed kunnen opvangen van de schokken die bij hardlopen nu eenmaal op je rug inwerken. Een pose die wel wat oefening vraagt, tenzij je al heel soepel en lenig bent.

Pigeon

De Pigeon Pose is een pose die je helpt om rugpijn en heupklachten te voorkomen/verlichten. Ook een lastige pose die heel wat oefening vraagt. Bijgaande video legt duidelijk uit hoe je deze pose goed doet maar laat ook veel gemaakte fouten zien. Succes. 

 

Met yoga verbeter je jouw hardloopprestaties. Sluit iedere hardloopsessie af met deze yoga oefening, bestaande uit de 6 poses en je hebt meteen een mooie cool down te pakken. Hierdoor zal je minder snel last hebben van een stijf lichaam na je trainingen.

 

Reacties

  1. Marie-Jose Speelman Marie-Jose Speelman

    Hallo Frank,

    Bedankt voor je reactie op onze blog.

    Helemaal niet erg dat je een man bent, zolang je maar baat hebt van de tips.

    Naast Hiphardlopen.nl hebben we ook www.runningmood.nl. Misschien moeten we de yoga blog daar ook maar op plaatsen.

    Je zal merken dat hoe vaker je yoga poses oefent hoe leniger je wordt.

    Heel veel succes.

  2. Frank Faes Frank Faes

    Pijnlijk om te merken dat je snel stijf wordt door alleen hard te lopen.
    Ik kan nog geen down dog met voeten plat op de grond doen,omdat mijn hamstrings te kort zijn,trouwens ik ben wel een man en geloof óók in yoga

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »
SINDS 2010 EEN VERTROUWD ADRES
GRATIS VERZENDEN BOVEN €25,-
GROOTSTE ASSORTIMENT HARDLOOPROKJES
WINNAAR NEW WEBSHOP AWARDS 2020