5 tips voor vrouwen die starten met hardlopen

Hardlopen is heerlijk. Het geeft energie, maakt slank en bevordert het denkvermogen. Maar hardlopen is vooral in het begin pittig en blessuregevoelig. Daarom hebben we enkele tips op een rij gezet om de eerste uitdagingen goed door te komen en blessures te voorkomen. 

  1. Check je gezondheid 
    Als je wilt starten met hardlopen doe je er verstandig aan een sportkeuring te ondergaan. Sta ook stil bij je eigen niveau. Sport je al regelmatig, of heb je jaren niet gelopen? Heb je een bovengemiddeld gewicht? Eet je gezond, rust je voldoende etc… Wees er van bewust vanuit welke situatie je start met hardlopen. Ben je zwanger? Stel hardlopen dan uit. Als je langere tijd regelmatig loopt en je raakt  dan zwanger, hoef je het hardlopen overigens niet te laten.
  2. Sluit je aan bij een loopgroep
    Er zit er vast wel eentje in de buurt. Loopverenigingen lopen op vaste tijden en hebben vaak speciale startersgroepen. Je hoeft zo niet alleen in het donker te lopen, je hebt een stok achter de deur om te gaan lopen en je krijgt een goede begeleiding en een afwisselende looptraining waarbij je niet in de valkuil zult stappen te hard van stapel te lopen. Daarbij is het gezellig en niet duur.
  3. Stel jezelf een doel
    Waarom wil je hardlopen? Is het voor de happy feeling, gewichtsreductie of gewoon omdat je het zat bent iedere avond met chocolade en thee naar een talentenshow te kijken? Je krijgt meer doorzettingsvermogen als je jezelf een doel stelt. Bijvoorbeeld. Ik wil 5 cm minder heupomvang in 6 maanden tijd of ik wil graag 5 kilometer lopen tijdens de Adidas Ladies Run volgend jaar etc.
  4. Zorg voor de juiste outfit
    Ga naar een speciaalzaak voor goede hardloopschoenen en sportbh. Bezuinig hier niet op. Goede schoenen zorgen voor de juiste steun en voorkomen blessures. Een goede en goed passende sportbh weet de zwaartekracht te verslaan die anders genadeloos toeslaat. Zorg daarnaast ook voor niet schurende en goed ventilerende hardloopkleding. Lopen in flodderige sportkleding kan leiden tot pijnlijke schuurplekken. Tip: kijk eens op hiphardlopen.nl. Hier tref je hippe hardloopkleding speciaal voor vrouwen.
  5. Verantwoord trainen
    Als je niet in een loopgroep start let er dan op dat je niet te hard van stapel loopt. Luister naar je lichaam. Hardloopconditie bouw je rustig op door een afwisselende training. Start eerst met een afwisselende loop en wandel training om de spieren aan het hardlopen te laten wennen. Verdiep je op internet in loopschema’s, maar stel ook deze schema’s bij als je lichaam daar om vraagt. Neem voldoende rust tussen de trainingen in, eet gezond. Pas op met alleen lopen in het donker. Parken worden s’nachts ook bezocht door lieden die een looptraining alleen maar in de weg staan. Zorg er voor dat je in het donker goed zichtbaar bent door het dragen van een reflecterend hesje. Tip: start to runEvy

 

Je zult zien dat wanneer je door de eerste maanden heen bent, het lopen je steeds makkelijker afgaat en je ook veel dieper kunt gaan. De tijd van happy running is dan definitief aangebroken…